ПОРАДИ БАТЬКАМ, ЩО ВИХОВУЮТЬ ДІТЕЙ

З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ


  Батьки дітей з особливими освітніми потребами можуть користуватися усіма порадами для дітей дошкільного віку, які розміщені на сайті Міністерства освіти і науки.

 

  Відзначаючи, що кожна дитина унікальна, ми також розуміємо, що діти з особливими освітніми потребами мають більш виражені індивідуальні потреби й особливості розвитку. 

  Батьки таких дітей виконують кілька функцій: функцію мами чи тата, вихователя та спеціаліста. Відповідно, у цій ситуації батькам потрібна допомога спеціалістів.

Де ж взяти спеціалістів?

1.       Для дитини з особливими освітніми потребами має бути розроблена індивідуальна програма розвитку, яку створює і відстежує команда психолого-педагогічного супроводу. Батьки можуть здійснювати онлайн-зв’язок для отримання консультації та рекомендацій щодо організації навчання вдома.

 

Наказ Міністерства освіти і науки України № 609 від 08 червня 2018 р. «Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти».

Посилання на документ: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-primirnogo-polozhennya-pro-komandu-psihologo-pedagogichnogo-suprovodu-ditini-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-v-zakladi-zagalnoyi-serednoyi-ta-doshkilnoyi-osviti

 

 

2.       Якщо у закладі дошкільної освіти немає відповідних спеціалістів, батьки можуть записатися на онлайн-консультацію з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ), де дитина проходила комплексну оцінку психолого-педагогічного розвитку.

 

Постанова Кабінету Міністрів України №545 від 12 липня 2017 р. «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» (зі внесеними змінами №617 від 22 серпня 2018 р. «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів»)

Посилання на документ: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/617-2018-%D0%BF#n64

 

 

На сторінці https://ircenter.gov.ua/ можна знайти контакти усіх ІРЦ, які створені в Україні, і містять усю необхідну інформацію, в тому числі поради для батьків.

Використання Facebook: сторінки інклюзивно-ресурсних центрів (там батьки можуть знайти контактні телефони та електронні пошти для зв’язку зі спеціалістами ІРЦ, домовитися про онлайн-консультацію та отримати рекомендації як записатися на комплексне оцінювання після виходу з карантину).

3.       Також важливо знати про таку установу, як ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти, який створений в кожній області та є структурним підрозділом інституту післядипломної педагогічної освіти, для отримання консультативно-методичної допомоги з питань навчання дітей з особливими освітніми потребами під час карантинних обмежень у країні.

 

Постанова Кабінету Міністрів України №545 від 22 серпня 2018 р. № 617 «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів»)

Посилання на документ: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/617-2018-%D0%BF

 

 

Ми віримо, що батьки дітей з особливими потребами не лише потребують допомоги, а й самі можуть надавати її, ділячись своїм досвідом.

Пропонуємо Вам поради  для батьків, які виховують дітей з особливими потребами, від Голови правління ГО "Родина" Маріанни Онуфрик, розроблені спільно з   UNICEF Ukraine. 

1.       Бережіть свій ресурс.
Відмовтесь або зведіть до мінімуму діяльність, яка викликає роздратування чи пригнічення. Будьте до себе поблажливими та не звинувачуйте себе в тому, на що не впливаєте.

2.       Будьте інклюзивними.
Якщо у вас є ще діти, не придумуйте для кожного окрему активність. У побуті та дозвіллі має бути місце інклюзивній діяльності. Можна разом поприбирати чи розважитись у спосіб, який подобається усім.

3.       Навчайтесь у радість.
Розробіть «карантинний» графік навчання -
вчителі чи спеціалісти допоможуть вам із наповненням і консультуватимуть телефоном. Якщо ж думка про заняття викликає спротив, то заберіть слово «не» з меседжу «Карантин – це не канікули». Повернете його, коли разом із дитиною вирішите, що час настав.

4.       Використовуйте нові можливості.
Якщо дитині потрібна консультація лікаря – спершу передзвоніть, мінімізуйте відвідування закладів охорони здоров᾿я.
Відеозв᾿язок дозволить передати зміни у поведінці чи здоров᾿ї дитини. Запишіть відео, якщо такий зв᾿язок наразі не доступний. Знайдіть інформацію про лікарів, які під час карантину консультують онлайн і безкоштовно:  https://bit.ly/likari_online .

5.       Якщо ви не можете вийти з дому, не вистачає коштів на необхідне – звертайтеся по допомогу! Багато благодійних та громадських ініціатив можуть підтримати вас.

6.       Уникайте сенсорних перевантажень.
Планшет чи телефон з іграми, телевізор із останніми новинами, розмови по телефону і скайпу – такий шум виведе з рівноваги будь-кого, а дитину з інвалідністю – й поготів. Мінімізуйте шум, обмежуйте сенсорні подразники. Це позитивно вплине на всіх членів родини.

7.       Більше обійм!
Діти з інвалідністю, особливо ті, які мають аутизм, поведінкові розлади чи сенсорні порушення, чутливіше сприймають зміни у житті. Найкраще заспокійливе - це обійми найдорожчих. Випробуйте і на собі! Чергуйте обіймашки з тактильними знаками уваги: гладьте дитину по голові, руках, спині.

8.       Мрійте.
Перебування разом дозволяє побачити – скільки всього ви досягли у розвитку дитини! Повірте у свою дитину ще більше і помрійте, якою вона буде через 10-15-25 років, якщо ви продовжите цю роботу. Намалюйте свої мрії, намітьте план «післякарантинних» активностей з їх реалізації. Робіть це не поспішаючи – у вас іще кілька тижнів попереду!

 

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПОДАННЯ ЗАЯВИ

ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ КОМПЛЕКСНОЇ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОЦІНКИ

РОЗВИТКУ ДИТИНИ


  1. Перейти на сайт https://ircenter.gov.ua/irc/view/id/85382.
  2. Обрати «Зареєструватися» (заповнюємо всі необхідні поля).
  3. На електронну пошту надійде логін та пароль, за якими ви зможете подати заяву.
  4. Перейти за посиланням https://ircenter.gov.ua/ -  вводимо логін та пароль, які надійшли на електронну пошту.
  5. На панелі обирати пункти: «Заяви», «Додати».
  6. Обирати необхідний Інклюзивно-ресурсний центр. Регіон – Рівненська область – Дубенський район – Комунальна установа «Дубенський інклюзивно-ресурсний центр» Дубенської районної ради.
  7. Натиснути кнопку «Далі» та автоматично перейти до закладок, де заповнити дані про заклад освіти, дані про дитину, представника дитини (дані основного представника), представника (дані іншого представника).  Дані, назва яких зазначена жирним шрифтом, обов'язкові до заповнення. Кнопка «Зберегти»  дозволяє зберегти введені дані.

ЗДОРОВ'Я ДИТИНИ - ГОЛОВНА ТУРБОТА БАТЬКІВ!

 

ЯК ПІДВИЩИТИ ІМУНІТЕТ У ДІТЕЙ?

 


 

ЩО ТАКЕ ІМУНІТЕТ? 

  Імунна система виконує захисну функцію, тим самим оберігаючи організм від негативного впливу ззовні.

 

 Імунітет відіграє важливу роль в процесі збереження цілісності дитячого організму. Адже він ще є слабким, він ще не встиг зміцніти. Таким чином, дитина піддається постійним атакам мікробів. Імунітет потребує постійної підтримки, особливо після прийому антибіотиків, що руйнують захисні функції.

 

ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО У ДИТИНИ ОСЛАБЛЕНИЙ ІМУНІТЕТ?

Щоб точно зрозуміти, що у малюка ослаблена імунна система, яка потребує підтримки, зверніть увагу на наступні симптоми:

  • Під час простудного захворювання лікар щоразу вказує на наявність ускладнень, що призводить до пневмонії, отиту або бронхіту.
  • Проблеми з процесом травлення регулярні запори або діарея. Помітно погіршується апетит.
  • Збільшені лімфовузли на шиї.
  • Під очима є синці та мішки, навіть якщо малюк виспався.
  • Дитина хворіє більше 5 разів за рік.
  • Батьки помітили, що дитина стала менше рухатися і часто говорить про втому.
  • Після одужання малюк ще протягом довгого часу відчуває слабкість.

 

ЯК ПІДНЯТИ ІМУНІТЕТ ДИТИНИ?

  • Важливо строго дотримуватися режиму сну.
  • Потрібно регулярно гуляти на свіжому повітрі мінімум 2 години в день.
  • Збираючись на прогулянку, батьки повинні враховувати погодні умови: важливо, щоб малюк не змерз, однак, і сильно утеплювати його також не рекомендується.
  • Потрібно взяти за правило проводити регулярне вологе прибирання і провітрювати всі приміщення.
  • Виконання фізичних вправ відповідно до вікових особливостей дитини: ранкова зарядка,  біг та інше.
  • Враховуючи те, що велика кількість мікробів потрапляють саме через порожнину рота, дитина повинна чистити зуби два рази в день вранці і ввечері.

Для дитини 4-5 років

особливо важливо підтримувати імунну систему,

яка піддається регулярним атакам

різних інфекційних захворювань

 

   У цей період приділяйте увагу збалансованому харчуванню, в якому має бути оптимальна кількість вітамінів.

  У раціон дитини повинні входити кисломолочні продукти. Особливо корисний сир, який дає організму кальцій. Овочі і фрукти повинні складати половину дитячого щоденного харчування.

   Одним з найбільш важливих вітамінів для дитячої імунної системи вважається аскорбінова кислота вітамін С, який міститься в сезонних фруктах, овочах і зелені.

  У цьому віці важливо залучати дитину до спорту. Саме фізичні вправи дозволяють тримати весь організм в тонусі

 

РОЛЬ ХАРЧУВАННЯ У ПІДВИЩЕННІ ІМУНІТЕТУ

  Існують певні продукти, які важливо включити в раціон малюка:

  • Йогурти та сир вся кисломолочна продукція допомагає зміцнити мікрофлору кишечника, що сприяє гарному апетиту і активності малюка.
  • Овес і ячмінь у складі цих злакових культур міститься бета-глюкан. Це спеціальне волокно, наділене антимікробними та антиоксидантними властивостями.
  • Часник в ньому міститься алліцин. Він допомагає активно боротися з мікробами і вірусами.
  • Морепродукти і риба - в них міститься селен, який сприяє тому, що лейкоцити активно виробляють цитокіни-білки. Саме вони дозволяють боротися з грипом.

Таким чином, для підвищення імунітету

недостатньо приймати комплекс вітамінів

або противірусних препаратів.

Саме збалансоване і правильне харчування

допоможе захистити дитину

від негативного впливу інфекцій на організм

 

ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО У ДИТИНИ ОСЛАБЛЕНИЙ ІМУНІТЕТ?

   Щоб точно зрозуміти, що у малюка ослаблена імунна система, яка потребує підтримки, зверніть увагу на наступні симптоми:

  • Під час простудного захворювання лікар щоразу вказує на наявність ускладнень, що призводить до пневмонії, отиту або бронхіту.
  • Проблеми з процесом травлення регулярні запори або діарея. Помітно погіршується апетит.
  • Збільшені лімфовузли на шиї.
  • Під очима є синці та мішки, навіть якщо малюк виспався.
  • Дитина хворіє більше 5 разів за рік.
  • Батьки помітили, що дитина стала менше рухатися і часто говорить про втому.
  • Після одужання малюк ще протягом довгого часу відчуває слабкість.

 

ЯК ПІДНЯТИ ІМУНІТЕТ ДИТИНИ?

  • Важливо строго дотримуватися режиму сну.
  • Потрібно регулярно гуляти на свіжому повітрі мінімум 2 години в день.
  • Збираючись на прогулянку, батьки повинні враховувати погодні умови: важливо, щоб малюк не змерз, однак, і сильно утеплювати його також не рекомендується.
  • Потрібно взяти за правило проводити регулярне вологе прибирання і провітрювати всі приміщення.
  • Виконання фізичних вправ відповідно до вікових особливостей дитини: ранкова зарядка,  біг та інше.
  • Враховуючи те, що велика кількість мікробів потрапляють саме через порожнину рота, дитина повинна чистити зуби два рази в день вранці і ввечері.

Для дитини 4-5 років особливо важливо

підтримувати імунну систему,

яка піддається регулярним атакам

різних інфекційних захворювань

 

  У цей період приділяйте увагу збалансованому харчуванню, в якому має бути оптимальна кількість вітамінів.

  В раціон дитини повинні входити кисломолочні продукти. Особливо корисний сир, який дає організму кальцій. Овочі і фрукти повинні складати половину дитячого щоденного харчування.

  Одним з найбільш важливих вітамінів для дитячої імунної системи вважається аскорбінова кислота вітамін С, який міститься в сезонних фруктах, овочах і зелені.

  У цьому віці важливо залучати дитину до спорту. Саме фізичні вправи дозволяють тримати весь організм в тонусі.

 

РОЛЬ ХАРЧУВАННЯ У ПІДВИЩЕННІ ІМУНІТЕТУ

  Існують певні продукти, які важливо включити в раціон малюка:

  • Йогурти та сир вся кисломолочна продукція допомагає зміцнити мікрофлору кишечника, що сприяє гарному апетиту і активності малюка.
  • Овес і ячмінь у складі цих злакових культур міститься бета-глюкан. Це спеціальне волокно, наділене антимікробними та антиоксидантними властивостями.
  • Часник в ньому міститься алліцин. Він допомагає активно боротися з мікробами і вірусами.
  • Морепродукти і риба - в них міститься селен, який сприяє тому, що лейкоцити активно виробляють цитокіни-білки. Саме вони дозволяють боротися з грипом.

Таким чином, для підвищення імунітету

недостатньо приймати комплекс вітамінів

або противірусних препаратів.

Саме збалансоване і правильне харчування

допоможе захистити дитину

від негативного впливу інфекцій на організм

 

 

 

 

Ваша дитина росте, але Ви почали помічати, що вона в своєму розвитку відрізняється від дітей Ваших знайомих чи сусідів: 

  • Дитина почала пізніше гулити, тримати голівку, тягнутися до іграшок, хапати їх, захлинається при смоктанні, із запізненням навчилася сидіти, повзати і ходити. 
  • До трьох років у дитини не з’явилося мовлення, вона спілкується за допомогою жестів та окремих складів. 
  • З іграшками і до цього часу гратися не може, лише на короткий термін дитину може привабити чужа або нова іграшка. 
  • Дитина неуважна, казки не слухає, не розуміє їхнього змісту, погано заучує вірші. 
  • В поведінці дитини є моменти, які вас хвилюють: малюк дуже рухливий, неслухняний або, навпаки, млявий, повільний, у нього повсякчас міняється настрій. 

   Ви бачите ці вади, але у Вас десь жевріє надія, що дитина переросте і буде такою як і всі. 
   Педагоги вашого садочку радять Вам відвідувати інший, спеціальний сад, де вашій дитині буде краще. 

   Що ж не так з дитиною? Чим пояснити її стан? 

   Це стан, при якому спостерігається стійке, незворотне порушення пізнавальної діяльності, що зумовлюється органічним ураженням головного мозку.

   Цим і пояснюються особливості вашої дитини. 


Шановні батьки!

  • Усвідомте, що виховання та навчання дитини – це довгий, складний процес, що потребує Вашого уміння, терпіння, знання. 
  • Дотримуйтеся режиму. 
  • Старанно, своєчасно виконуйте побажання і завдання педагогів. 
  • Допомагайте дитині, але не виконуйте завдання за неї. 
  • Намагайтеся щоденно закріплювати завдання, по можливості, в ігровій формі. 
  • Заохочуйте навіть незначні досягнення вашої дитини. 
  • Не нехтуйте порадами педагогів щодо необхідності консультування та лікування у лікарів–фахівців. 
  •  Ніколи не висловлюйте свої думки щодо педагогів в присутності своєї дитини.

Прийміть до уваги такі поради: 

  • Любіть та оберігайте свою дитину. 
  • Не чекайте, що вона буде такою, як Ви, або такою, як Ви хочете. 
  • Допоможіть їй стати самою собою. 
  • Будьте добрим прикладом для своєї дитини. 
  • Не мовчіть зі своєю дитиною; грайтеся з нею, працюйте з нею, розмовляйте з нею. 
  •  Не принижуйте гідності своєї дитини. 
  • Привчайте дитину до порядку, навчайте бути слухняною, не відкладайте зауваження «на потім». 
  •  Чекайте від дитини тільки таких умінь та оцінок, на які вона здатна. 
  • Пам’ятайте про велику силу похвали, не чіпляйте на дитину «ярликів». 
  •  Піклуйтеся про створення комфортних умов для розвитку вашої дитини. 

 Я – особлива дитина! Любіть мене! 

Мені необхідний особливий підхід: 

  • Своєчасні та систематичні спостереження і лікування у лікарів-фахівців. 
  • Мені найкраще відвідувати спеціальний заклад, де зі мною будуть займатися вчителі-дефектологи. 
  • У мене повинні бути гарні, розвиваючі іграшки. 
  • До мене потрібний індивідуальний підхід. 
  • Розвивати і навчати мене необхідно повільно на короткотривалих заняттях, часто повторювати і повільно ускладнювати навчальний матеріал. 
  • Якщо я втомився – дайте мені невеликий відпочинок, або займіть мене чимось іншим. 
  • Не вимагайте від мене більше, ніж я можу. 


Ви запланували дитину, чекаєте або вже народили її?

Ознайомтесь, будь ласка, із змістом цієї пам’ятки:  

  • Згадайте, які хвороби перенесли Ви і ваші найближчі родичі. 
  • Чи були у вашій родині такі, у яких пізно з’явилося мовлення, були труднощі з навчанням у школі? 
  •  Як часто у вашій родині вживають алкогольні напої, наркотичні речовини? Чи палите Ви? А, може, хтось із вас ВІЛ-інфікований? 
  • Мами! Пригадайте, як протікала ваша вагітність? Можливо, в перші три місяці Ви перехворіли респіраторними, інфекційними захворюваннями, або у вас був хламідіоз? 
  • Чи є у Вас звичка палити, зловживати алкоголем, вживати медпрепарати без призначення лікаря? 
  • Можливо у Вас була загроза викидня? Анемія плода? Ви падали, або травмували живіт? 
  • Як відбувалася у вас родова діяльність: проводилася стимуляція пологів, чи це були важкі, затяжні, або стрімкі пологи? 
  • Ваша дитина народилася за допомогою кесаревого розтину, накладання щипців? 
  • Коли закричала дитина?
  • Чи знаходилась вона якийсь час у барокамері? 
  • Чи могла дитина самостійно смоктати? 
  • Можливо, були ще якісь особливості, на котрі необхідно звернути увагу? 

 

Батьки! 

  • До народження дитини ведіть здоровий спосіб життя: не вживайте алкоголь та наркотики, не паліть. 
  • Якщо Ви хворіли інфекційними хворобами, маєте хронічні захворювання, отримайте консультацію у лікаря-спеціаліста щодо народження здорової дитини. 
  • З літератури ознайомтеся з розвитком та становленням психічних процесів (увага, пам’ять, мислення, мовлення) та нормою раннього фізичного розвитку дитини. 
  • Будь які відхилення у психічному, фізичному розвитку дитини від норми потребують Вашої уваги. 
  •  Не бійтеся звернутися до лікаря-фахівця: невролога, психіатра, які нададуть Вашій дитині фахову допомогу. 
  • Хай дитина відвідує той дитячий заклад, де найбільше розвинуть її здібності. 
  • Дослухайтеся до порад спеціалістів, дотримуйтеся їх. 
  • Ми бажаємо Вам, щоб Ваші діти були здорові!