СИМПТОМИ
ПАНІЧНОЇ АТАКИ
ТА НАДСИЛЬНОГО СТРАХУ
У ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ
ЩО РОБИТИ:
6. Рахуємо подумки від 100 до 1.
7. Згадуємо слова пісні чи вірша.
8. При можливості випити теплий м'ятний чай.
9. Говорити дитині, що відчуття страху - це нормально. Страх допомагає нам зрозуміти та усвідомити, що відбувається. Необхідно навчитися контролювати свої відчуття та наближення страху (панічної атаки) та виконувати безпечний поведінковий алгоритм.
10. Дітям з 8 років можна розповісти все як є ( звичайно, в межах розуміння дитини) без паніки у голосі. Маленьких дітей необхідно відволікати та заспокоювати та запевняти, що ви завжди поруч (полоскотати, почитати книжечку, розглянути картинки, помалювати, вигадувати короткі історії, пограти в слова, четвертий зайвий, вивчити чи повторити назви пору року, місяців, придумати риму (рифма) до слів, рахунок до 10 (20,30,40...) і назад до 0, імена та по - батькові членів родини тощо - все у ігровій формі ), подивитись хороший мультик на телефоні ( зараз можна)
10. Посміхайтесь дитині, дивіться їй в очі.
11. Пам'ятайте, чим спокійніші ви , тим впевненіше почувають себе діти та близькі поруч з вами!
БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ ТА СВОЇХ БЛИЗЬКИХ!
ДІТИ
З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ
ПОРУШЕННЯМИ
Порушення розумового розвитку - досить складна й одночасно недостатньо розкрита на сьогодні особливість перебігу розвитку дитини.
Розумова відсталість визначається як особливість розвитку психіки дитини при органічному ушкодженні центральної нервової системи у внутрішньоутробний період або в період від 1 до 3 років. За розумової відсталості дитина не має достатньо розвинених здібностей до контролю та самоконтролю власною поведінкою, що є наслідком порушення взаємозв'язку між пізнавальними та емоційними процесами або мисленням та емоціями. У дитини спостерігається низький рівень активності й пізнання, її безпосередні потреби та емоційні вияви не підпорядковуються мисленню й, отже, не усвідомлюються і не регулюються самою дитиною.
Лікарі виділяють основні причини
появи розумової відсталості у дітей:
Дитина з розумовою відсталістю навчається і розвивається в межах своїх можливостей. Діти з порушенням розумового розвитку оволодівають практичними діями (особливо трудовими) внаслідок цілеспрямованого навчання та виховання. Вони специфічно сприймають соціум та виражають емоційне ставлення до нього. Постійне активне залучення дорослого до розвитку дитини сприятиме її входженню соціум, розвитку у неї необхідних соціально значущих якостей та вольових характеристик, які забезпечать їй активну усвідомлену позицію.
Формування розумових дій здійснюється завдяки спеціально організованому навчанню та вихованню, а також корекційній роботі. Чим раніше до розвитку малюка будуть залучені фахівці, тим інтенсивнішим буде його розвиток.
Встановлення діагнозу
Для встановлення діагнозу треба розглянути два основних питання:
Симптоми
Існує багато ознак порушення інтелектуального розвитку. Наприклад, діти з порушенням інтелектуального розвитку можуть:
Що потрібно робити батькам для розвитку дитини?
Коли починати?
У сім'ї, в якій є дитина з інтелектуальною недостатністю, проблеми виникають передусім не через низький рівень її розумового розвитку, а через хибні методи поводження з нею. Якщо батьки соромляться своєї дитини, їм буде важко ставитися до неї так, щоб вона почувалася спокійно і безпечно. Батьки інколи наполягають на методах лікування, які ще більше нервують дитину і не приносять їй ніякої користі.
Кожний крок батьків має працювати на розвиток та виховання вашої дитини. Доцільно, починаючи з раннього віку, спілкуватися з дитиною, розмовляти з нею, надавати різну інформацію залежно від віку та стану пізнавальних (інтелектуальних) процесів, за допомогою яких людина пізнає навколишній світ (сприймання, пам'ять, мислення мовлення та ін.).
Дошкільний період — важливий етап корекційно-розвивальної роботи з дитиною, від ефективності якої залежать подальші успіхи її навчання та розвиток
Якщо пустити розвиток розумово відсталої дитини-дошкільника на самоплив, то він упустить навик спілкування з людьми, навик предметного дії. Якщо дитина не буде достатньо контактувати зі своїми однолітками і з дорослими, не буде грати з дітьми в ігри або брати участь в якій-небудь діяльності, то це негативно відіб'ється на соціальній адаптації, на розвитку мислення, пам'яті, самосвідомості, уяви, мови, волі і так далі. При правильному підході до організації виховання і навчання, можна коригувати порушення розвитку пізнавальних процесів й мови.
Потрібно називати предмети, які оточують дитину у вашому помешканні, якими користуєтеся ви і дитина під час харчування (посуд), одягання (назви одягу), відпочинку (ліжко, стілець, стіл та ін.), організації дозвілля, ігрової діяльності (назви іграшок), прогулянок, пізніше відвідування різних закладів (поліклініка, зоопарк, магазин, цирк тощо).
Називати дії, які виконуються ("будемо їсти, одягатися", "беремо ложку, тарілку, хліб", "одягаємо штанці, сорочку та ін.", "миємо руки" тощо).
Називати основні кольори предметів з якими безпосередньо стикається дитина (м'ячик червоний, огірок зелений, кубик зелений, червоний, жовтий тощо). Під час прогулянки, називати тварин, які зустрічаються у подвір'ї, на вулиці, рослини (це дерево, це квітка, це травичка), будівлі (це будинок, дитячий майданчик), засоби пересування (машина, автобус, літак, велосипед та ін.).
Насамперед дитина повинна знати і бачити, що кожний член родини має певні обов'язки перед родиною, виконує тимчасові чи постійні доручення. Про це потрібно розказувати дитині та залучати її до виконання елементарних доручень: спочатку під керівництвом дорослого класти іграшки на місце, поливати кімнатні рослини, годувати домашніх тварин (кішку, рибок та ін.), прибирати посуд зі столу після їди, розкладати ложки, ставити чашки. Дитина має брати посильну участь у прибиранні помешкання, спостерігати за підготовчими роботами до приготування сніданку, обіду, вечері. Необхідно давати інформацію дитині про продукти харчування, як називаються, хто, як і що виробляє, звідки що береться: овочі вирощують, фрукти — яблука, груші та ін. ростуть на деревах, що можна придбати у магазині (хліб, ковбаси, сир, цукерки та ін.). Іноді доречно залучати дитину, особливо старшого дошкільного віку, до придбання продуктів харчування, іграшок, одягу.
Доцільно по можливості залучати дитину до різноманітної посильної праці в саду, на городі, а також вирощувати розсаду овочів, квітів та ін. В період всього весняно-літнього періоду діти мають брати участь у всіх роботах на городі, під керівництвом батьків обробляти землю, поливати грядки, квіти, допомагати збирати урожай (наприклад, дорослий збирає огірки чи помідори на грядці, передає їх дитині для складання у кошик). При цьому необхідно повідомляти дитині, куди підете з нею, чому, що там будете робити ("Ми з тобою підемо до магазину купити хліб", "Підемо вибирати стиглі огірки на грядці" та ін.).
У процесі діяльності слід звертати увагу дитини на те, хто що робить ("Що я зараз роблю?", "А ти, що зараз робиш?"). Після завершення роботи потрібно вчити дитину розказувати комусь із членів родини, де вона була, що робила, що бачила ("Ми з мамою збирали на грядці огірки", "Ми ходили до магазину, там купили хліб" тощо). Важливо навчити дитину ставити запитання, щоб одержати інформацію про предмети ("Що це?", "Як називається? ", "Де можна використати?"), про тварин, рослини, дії дорослих або дітей та ін.
Слід пам'ятати, що особливості розумового розвитку дитини проявляються у тому, що їй складно опанувати ігрову діяльність, зрозуміти ролі, правила та норми, які диктуються ігровою ситуацією.
Період дошкільного дитинства прийнято визначати як вік пізнавальних емоцій, домінуючими з яких є здивування, допитливість, зацікавленість. Дитині з порушенням розумового розвитку притаманний уповільнений темп формування пізнавальних емоцій.
Дитині з порушенням розумового розвитку притаманна афективність і може проявлятися в бурхливих емоціях; вони нестійкі, короткотривалі та швидко змінюються (від позитивних до негативних і навпаки). Дитину досить легко налякати зауваженнями, але з такою ж легкістю, у формі позитивного звернення, можна зацікавити й викликати задоволення і радість.
Дитині з порушенням розумового розвитку притаманне вираження таких емоцій, як агресивність, тривожність, стурбованість, схвильованість, радість, у прямій формі, безпосередньо в поведінці. Поведінкові дії можуть мати характер капризів, недотримання вимог дорослого, агресивних, іноді шкідливих дій. Варто пам'ятати: такі прояви у поведінці не є усвідомленими й осмисленими дитиною, через те вони й виражають безпосередні її почуття. Дорослий має знати, що ставитися до таких проявів поведінки треба з розумінням та поступливістю. Особливого значення має тілесний контакт. Так, дитину можна пригорнути, обійняти, погладити. Голос у вираженні вимог до дитини має бути спокійним, лагідним, урівноваженим. Слід ставити такі запитання дитині, щоб вона намагалася проговорювати кожну свою дію або емоцію.
Саме тому дорослий має розвивати допитливість дитини, її зацікавленість та інтерес до самої себе та предметів, що її оточують. У безпосередній взаємодії з дитиною особливий наголос треба робити на формуванні пізнавальних емоцій, застосовуючи елементи гри. Ігрові ситуації, які дають змогу розвивати пізнавальні емоції дитини, мають чіткі правила, з якими дорослий обов'язково ознайомлює дитину. Особливого значення набуває постійний мовленнєвий контакт у грі дитини з дорослим. Дорослий має виконувати роль позитивно налаштованого, не оцінюючого, а розуміючого "контролера" емоцій та поведінки дитини, спрямовувати її, допомагати позначати її емоції та дії. Це сприятиме формуванню навичок свідомого й осмисленого оволодіння власними емоціями та поведінкою у майбутньому. Слід пам'ятати, що саме таке ставлення дорослого до емоційних проявів дитини сприятиме розвитку її самокритичності та самоконтролю.
Слід пам'ятати, що дитина, перебуваючи тривалий час у домашніх умовах, має тенденцію до недостатньо інтенсивного й позитивного розвитку поведінки як на рівні моторних умінь та фізичної активності, так і в формуванні соціальної поведінки. Саме тому, батьки мають постійно розширювати сфери контактів дитини з однолітками, а також не стримувати її бажання до занять, які сприятимуть формуванню навичок моторики поведінки.
У дошкільному віці, щоб підготувати дитину до школи, потрібно вчити її розглядати предмети, аналізувати їх, порівнювати за розміром, величиною (великий, маленький, однакові), за формою (кружечок, трикутник, квадратик), орієнтуватися у просторі (вгорі-внизу, праворуч-ліворуч, довше – коротше, важче – легше, під, над, між, посередині) на прикладі розташування предметів.
Звертати увагу дитини на характерні ознаки кожної пори року, на добові зміни (ранок, день, вечір, ніч), на погоду (тепло, прохолодно, дощ, сніг, вітер, сонце світить тощо), який одяг потрібно вдягати залежно від погоди та пори року, називати дні тижня, місяці. Визначати пори року та погоду на відповідних малюнках у дитячих книжечках.
Слід розказати дитині про родину: хто старший за віком (тато, мама, бабуся, дідусь), хто молодший (сестричка, братик), хто з них працює, хто навчається, а хто веде домашнє господарство.
Корисно розглядати разом з дитиною дитячі книжечки, аналізувати малюнки, визначати на них об’єкти, місце їх розташування, форму, колір та інше.
Слід також розвивати у дитини елементарні ручні уміння, користуватися олівцем, ножицями; вчити їх виготовляти різні вироби; разом з нею виготовляти вироби з паперу, пластиліну, з природних матеріалів. Важливо, щоб дитина отримувала задоволення від виконаної роботи, раділа результатам своєї праці. При цьому дозувати співвідношення між допомогою дитині та мірою її самостійності: завжди мають залишатися для неї посильні завдання для самостійного виконання.
Корисно також навчити дитину розуміти й виконувати практичні завдання за словесною інструкцією, яка містить прохання, розпорядження чи настанову.
ПОРАДИ БАТЬКАМ
ПОРАДИ ВЧИТЕЛЯМ
ОСОБЛИВОСТІ
РОЗВИТКУ ДІТЕЙ
ІЗ ЗАТРИМКОЮ
ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ
Затримка психічного розвитку (ЗПР) – це психолого-педагогічне визначення для найрозповсюдженого серед усіх відхилень, які бувають у дітей. Затримка психічного розвитку - це уповільнення темпів розвитку, що виражається у недостатньому загальному запасі знань, незрілості мислення, переважанні ігрових інтересів, швидкому пересиченні інтелектуальною діяльністю.
Можливі причин затримки психічного розвитку:
Для того щоб вчасно виявити затримку психічного розвитку у дитини, необхідно знати її характерні прояви у дітей дошкільного віку.
Для дитини дошкільного віку із ЗПР характерними є:
БАТЬКАМ,
ЯКІ ВИХОВУЮТЬ ДИТИНУ
ІЗ ЗАТРИМКОЮ
ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ
У роботі з дітьми, які мають ЗПР важливо забезпечити їх готовність до навчання у школі: розвиток дрібної моторики, фонематичного слуху, формування правильної звуковимови, уточнення до математичних понять, формування соціально прийнятої поведінки.
Розвивайте вміння спілкування з дітьми:
Зміна психологічного мікроклімату в родині:
Спеціальна поведінкова програма:
На нашу думку,
батьківська любов та піклування
допоможуть дитині
впоратися з будь-якими труднощами.
ВПРАВИ ДЛЯ ДІТЕЙ
ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ
ВПРАВА
"ПТАХ ЧИ КОМАХА"
Мета: розвиток уваги.
Промовляємо дитині назви птахів і комах. Коли дитина чує назву птаха, то махає руками – «летить», а коли назву комахи – опускає руки вниз.
ВПРАВА
"НАЗВИ ОДНИМ СЛОВОМ"
Мета: розвиток мислення до узагальнення.
Під час проведення гри можна використовувати картки:
ВПРАВА "ГУДЗИК"
Мета: коригування пам’яті просторового сприйняття, мислення.
Перед дитиною розкладаємо два однакові набори ґудзиків, жоден з яких у наборі не повторюється. У кожного гравця є ігрове поле – квадрат, поділений на клітини. Перший гравець виставляє на своєму полі 3 гудзики. Після цього перший гравець закриває аркушем паперу своє ігрове поле. Другий повинен розташувати на своєму аркуші ті самі ґудзики. Чим більше клітинок і ґудзиків використовується в грі, тим складнішою вона стає.
ВПРАВА
"ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ"
Мета: розвиток мислення та пам’яті.
Називаємо дитині чотири предмети, три з яких відносяться до одного загального поняття. Дитина має назвати зайвий предмет, тобто той, котрий не має відношення до інших та пояснити свій вибір.
Варіанти слів:
ВПРАВА
"ВИПРАВ ПОМИЛКИ"
Мета: Розвивати пам’ять, логічне мислення, спостережливість, мовлення.
Даємо завдання в поданих реченнях знайти логічні помилки та виправити їх.
- Влітку випав сніг.
- Зимою в саду розквітли яблуні.
- Сонце ховалось за верхівки дерев.
- Внизу над ними протікала річка.
- На бурульці висить дах.
- На сонці сяє небо.
ВПРАВА
"ПОРІВНЯЙМО"
Мета: Розвивати пам’ять, мислення, спостережливість, мовлення.
Діти дають порівняльну характеристику будинкам, продовжуючи речення.
- Один будинок маленький, а інший … (великий).
- Один будинок низенький, а інший … (високий).
- В одному будинку одне віконце, а іншому … (багато).
- В одному будинку є димар, а в іншому … (немає).
- В одному будинку немає під’їздів, а в іншому … (є).
- Один будинок із дерева, а інший із … (цегли).
- Маленький будинок збудували швидше, а великий … (довше).
ВПРАВА
"НІСЕНІТНИЦІ"
Мета: розвивати кмітливість, спостережливість, дискурсивне мовлення
Пропонуємо знайти неточності у суджені дорослого та пояснити їх:
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ
ІЗ ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ
ДИДАКТИЧНА ГРА
"ХТО ЖИВЕ У ЛІСІ"
Мета: учити дитину упізнавати і називати диких тварин; розвивати зорову та
слухову пам’ять, мислення, мову.
Матеріал: картинки із зображенням диких тварин (вовка, лисиці, білочки,
зайця, ведмедя, їжачка).
Хід гри: загадуємо загадки та показуємо зображення тварин. Дитина
відгадує загадку.
Запитання : який вовк? (сірий, лахматий, великий, сердитий, злий). А як ми назвемо вовка ласкаво? (Вовчик).
Запитання: яка лисиця? (руда, хитра, пухнаста). Як ми можемо назвати лиску ласкаво? (лисичка, лисонька).
Запитання: яка білка? (руда, прудка, маленька, пухнаста). Як ми її назвемо ласкаво? (білочка).
Запитання: який заєць? (сірий, білий, швидкий, боязливий). Як ми можемо назвати зайця ласкаво? (зайчик).
Запитання: який ведмідь? (великий, сильний, бурий. клишоногий). як ми назвемо ведмедя ласкаво? (ведмедик).
Запитання: який їжак? (колючий, кругленький, маленький, працьовитий). Як ми назвемо їжака ласкаво? (їжачок)
ВПРАВА
"ПРОДОВЖИ РЯД
ЗА ПУНКТИРНОЮ ЛІНІЄЮ"
ВПРАВА
"ПРОДОВЖИ РЯД
ЗА ПУНКТИРНОЮ ЛІНІЄЮ"
Мета: розвивати дрібну мускулатуру пальців рук, рівень саморегуляції.
Пропонуємо дитині продовжити ряд за пунктирною лінією.
ДИДАКТИЧНА ГРА
"БУДЬ УВАЖНИМ"
Мета: розвивати фонематичний слух, увагу, мислення.
Хід гри: дитина слухає плутанину та розповідає, що було неправильно і які слова «заблукали».
Корова мукає: «Ко – ко! Дам всім дітям молоко!»
Киця каже: «Гав – гав – гав! Я ганяла з ганку гав!»
Лоша ірже: «Мур – мур – мур. Їсти я піду до кур!»
Ну, а песик каже: «Бе – е – е! Курки клюнуть там тебе!»
ДИДАКТИЧНА ГРА
"ДОБЕРИ СЛОВО"
Мета: розвивати пам’ять, мислення, спостережливість, мовлення.
Матеріал: зображення пори року зими.
Хід гри: ставимо запитання, а дитина дає відповідь:
ВПРАВА
"ПОВТОРИ ЧИСТОМОВКУ"
Мета: розвиток мовлення
ДИДАКТИЧНА ГРА
"НАЗВИ ОДНИМ СЛОВОМ"
Мета: вчити добирати узагальнююче поняття;
розвивати пам’ять, мислення, увагу, мовлення.
Матеріал: картинки із зображенням груп предметів
(іграшки, посуд, одяг, меблі).
Хід гри: пропонуємо дитині розглянути малюнки і назвати одним словом все те, що зображено в окремих рядочках.